Competenties
Vanuit de werkbaarheidsmonitor weten we dat 85% van de werknemers in de chemische sector vandaag voldoende leermogelijkheden in de job ervaart. Voor 15% van de werknemers mag het meer zijn.
Investeren in (huidige/toekomstige) competenties maakt zowel werknemer als organisatie sterk. Hoe laten we medewerkers individueel maar ook samen groeien? Hoe zorgen we voor duurzaam competentiebehoud, maar ook voor regelmatige competentievernieuwing?
Opleiding & ontwikkeling
Ontwikkelen van competenties laat toe dat (vaste/tijdelijke) werknemers zowel nu als in de toekomst hun job op een efficiënte en werkbare manier kunnen blijven uitoefenen. Het vergroot hun gevoel van vooruitgang en geeft hen meer loopbaanzekerheid doordat hun rugzak aan competenties wordt uitgebreid. Hoe houden we het opleidings- en ontwikkelingsbeleid op scherp?
Concrete actiedomeinen zijn:
- Investeren in detectie van bovenwettelijke opleidings- en ontwikkelingsnoden
- Uittekenen van resultaatsgerichte opleidings- en ontwikkelingsplannen die verder gaan dan de bovenwettelijke verplichtingen
- Versterken van het opleidingsaanbod met focus op competentiebehoud en vernieuwing
Leren op de werkplek
Het grootste deel van een job leren werknemers op de werkplek. Investeren in werkplekleren versterkt de leercultuur binnen organisaties en activeert de werknemer en zijn/haar leidinggevende om elk een rol in dit proces op te pakken.
Concrete actiedomeinen zijn:
- Investeren in kennis- en ervaringsuitwisseling
- Versterken van ontwikkelings-en coachingscultuur
- Ondersteuning leidinggevenden/mentoren/peters en meters in hun rol van coach
- Faciliteren van zelfsturing in eigen groeiproces
- Erkenning van/aan de slag gaan met Elders Verworven Competenties (EVC) op de werkplek
Bronnen: Zie resultaten van de Werkbaarheidsmonitor chemische sector