Goed praktijk Fujirebio Europe
Looptijd: 2016-2019
Organisatiecontext:
- Internationaal healthcare bedrijf met een sterke focus op kwalitatieve in vitro diagnostica (IVD) testen.
- Werkterrein: ontwikkeling, productie, marketing en verkoop van diagnostische producten voor humane ziekten.
- Werd opgericht in 1985 onder de naam Innogenetics en is sinds eind 2010 een dochteronderneming van het Japanse bedrijf Fujirebio, behorende tot de Miraca holding. In het buitenland heeft Fujirebio Europe 5 verkoopskantoren met ongeveer 50 medewerkers.
- In België stelt het bedrijf 130 personeelsleden tewerk, waarvan 55 % kaderleden, 35 % bedienden en 10 % arbeiders. 33 % heeft een masterdiploma en 33 % een bachelordiploma. De gemiddelde leeftijd van de werknemers is 42 jaar en ongeveer 60 % is vrouw.
Wat is het doel van het Demografieplan?
- Als bedrijf dat veel vraagt van de werknemers, ook iets teruggeven aan hen.
- Zorg dragen voor de gezondheid, de tevredenheid en het engagement van onze medewerkers
- Goede balans behouden tussen werk en privé, tussen inspanning en ontspanning
- Werknemers dichter bij elkaar te brengen en de relaties onder collega’s warm te houden, binnen de teams en over de departementen heen.
Acties:
Actiegebied Werk:
- Maatregelen rond arbeidsduurvermindering: 1 leeftijdsdag voor 50+’ ers, 1 anciënniteitsdag vanaf 20 jaar anciënniteit
Actiegebied Gezondheid:
- Ontspanning: yoga en shiatsu-stoelmassage voor 45+’ers, spelactiviteiten tijdens de zomerperiode
- Beweging: conditie- en gezondheidstest met infosessie over sedentair gedrag, week zonder lift/mail/telefoon, wandeltochten nabij de werkplaats, deelname aan het “10.000 stappen” programma, deelname aan de Stadsloop Gent
- Voeding: fruitmand, gezonde broodjeslunch tijdens vergaderingen, sensibiliseringscampagne rond gezonde voeding
Actiegebied Loopbaanbeleid:
- Jaarlijks loopbaangesprek met een HR-medewerker, op aanvraag van de werknemer
Kritische succesfactoren:
- Overleg met de werknemers en vertegenwoordigers van de vakbonden
- Plan dat gedragen en geapprecieerd wordt door de werknemers
- Financiering door de sector
- Thema’s en acties levendig houden